دانشنامه پارسی

چو ایران مباشد تم من مباد * * * بدین بوم و بر زنده یک تن مباد

دانشنامه پارسی

چو ایران مباشد تم من مباد * * * بدین بوم و بر زنده یک تن مباد

سروده‌ی «شیدا» درباره‌ی ایرا‌ن‌زمین

 سروده‌ی «شیدا» درباره‌ی ایرا‌ن‌زمین

 چو ایران نباشد، تن من مباد
 سروده‌ی «شیدا» درباره‌ی ایرا‌ن‌زمین

چو ایران نباشد، تن من مباد

 سروده‌ی «شیدا» درباره‌ی ایرا‌ن‌زمین را در زیر می‌خوانید:

وطن، نام تو نامی دلنشین است  /  از آن‌رو نام تو ایران زمین است

به قول شاعر شیرین زبانی  /  که این گفتار او از بهترین است

اگر فردوس بر روی زمین است  /  همین است و همین است و همین است

ز نام نامی تو مهر خیزد  /  ز دامانت هماره مشک ریزد

برای مشاهده کامل این شعر به ادامه مطلب بروید...

سراسر خاک تو زر خیر و سرسبز  /  که را قدرت؟ که با حسنت ستیزد

زمین را گر به گیتی یک نگین است  /  همین است و همین است و همین است

تو را خاک اهوراییست نامت  /  لبالب از می هستی است جامت

چنین فرموده زرتشت پیامبر  /  که تو جاوید مانی تا قیامت

اگر یک نکته نغز و راستین است  /  همین است و همین است و همین است

دماوندت که باشد بام البرز  /  سرافراز و بلند و خوش بر و برز

ستم در سینه‌اش در بند و زنجیر(۱)  /  نگهبانش یلان با خنجر و گرز

که را،(۲) پوری چو پور آبتین(۳) است  /  همین است و همین است و همین است

رهایی بخش تو از ظلم ضحاک  /  فریدون و یلی چون کاوه بی باک

تو را سردار جانبازی چو آرش  /  و یا رستم نماد مردم و خاک(۴)

جهان را گر حصاری آهنین است  /  همین است و همین است و همین است

تو را فرزند دانایی چو سیناست  /  دگر فردوسی توسی گویاست

سپهدار تو شاهی همچو کوروش  /  که فرمانش بر آزادی دین‌هاست

اگر مامی گرانقدر و میهن است  /  همین است و همین است و همین است

وطن، ایران، بهشت آرزویم  /  به مهر تو سرشته خوی و بویم

تو را شیدا صفت من دوست دارم  /  مرا این باورم باشد که گویم

اگر با خون من مهری عجین است  /  همین است و همین است و همین است

 

پی‌نوشت:

۱- ستم=کنایه از ضحاک ستمگر است که می‌گویند به دست فریدون گرفتار و در کوه دماوند زندانی شد.

۲- که‌را=کسی را که.

۳- پور آبتین=فریدون(فریدون پور آبتین که او را فریدون گاودایه نیز می‌نامند).

۴- برخی رستم پهلوان را نماد نیروی مردمی و قدرت سرزمین و خاک ایران می‌دانند.

 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد