دانشنامه پارسی

چو ایران مباشد تم من مباد * * * بدین بوم و بر زنده یک تن مباد

دانشنامه پارسی

چو ایران مباشد تم من مباد * * * بدین بوم و بر زنده یک تن مباد

هفتم آبان روز کورش بزرگ


هفتم آبان روز کورش بزرگ

هفتم آبان روز کورش بزرگ روزی است که یک ایرانی با افتخار به جهانیان اعلام می کند : پدر من ،برده داری را در جهان باستان خاتمه داد!

می تواند بگوید این روز روزیست که پدر من اولین کتیبه حقوق بشر را در جهان نگاشت!

میتوان با افتخار گفت : پدر من نسوزاند! ویران نکرد! خط و نشان نکشید!

پدر من مهربانی را در جهان بنیان نهاد!

پدر من صلح را در جهان پایدار کرد!

روز کوروش بزرگ روز ۷ آبان(29 اکتبر) است که تاریخ نویسان آن را روز ورود کوروش بزرگ به بابل و صدور منشور کوروش بزرگ می‌دانند. این روز به پیشنهاد سازمان بین المللی نجات پاسارگاد٬ انتخاب و نام‌گذاری شده است. این روز تاکنون بطور رسمی در تقویم ایران ثبت نشده است

این روز به مناسبت پایان تصرف امپراتوری بابل به دست سپاه هخامنشیان (۲۹ اکتبر سال ۵۳۹ پیش از میلاد) و پایان دوران ستمگری در جهان باستان انتخاب شده‌است.

نکات مطرح در آن عبارت اند از: از بین بردن تبعیضات نژادی و ملی، آزادی انتخاب محل اقامت، برهم زدن برده داری، آزادی دین و مذهب و تلاش برای صلح پایدار میان ملت‌هاست.